VAS/OOM mysterie EHAM ?

Vragen/opmerkingen over Schiphol

Moderator: NL2000 Development Team

Post Reply
User avatar
HvM
Newbie
Newbie
Posts: 9
Joined: Thu Jan 01, 1970 2:00 am

VAS/OOM mysterie EHAM ?

Post by HvM » Wed Sep 20, 2017 1:58 pm

Beste mensen,

De kern van mijn probleem is dit:

Op mijn oude pc(2010) kon/kan ik probleemloos over NL2000 EHAM(4.07) vliegen vanaf de Kooy op circa 2200 ft. Zonder OOM.
Op mijn nieuwe pc(2017) met NL20004.09 met dezelfde def. aircraft, settings , scenery enz krijg ik zodra ik Schiphol nader OOM waarschuwingen en bij de landing OOM.

Omdat ik beide pc’s in een netwerk heb staan met FSX ook nog op de oude ben ik wat testen gaan doen.

De verrassende uitkomst is dat op mijn nieuwe pc 1000MB VAS meer verbruikt in vergelijking met met oude pc met dezelfde vlucht- en settings parameters.

De uitkomst 1000MB meer geheugengebruik op de nieuwe pc bij bijna identieke vluchtomstandigheden is voor mij ronduit verrassend.
En ja dan is het niet zo vreemd dat je een OOM krijgt.

Ter vergelijking heb ik ook een vlucht van Bristol erbij gezet en dan blijkt het VAS gebruik bij oude en nieuwe pc nagenoeg gelijk.

Dat zou tot de conclusie kunnen leiden dat dit grote verschil dus met NL2000 v.4.09 te maken heeft!? Maar is dat ook zo? Of is er een heel andere verklaring en/of een oplossing.
Op mijn nieuwe pc heb ik al aanpassingen gedaan: LOD Radius naar 4,5 , Texture max. load naar 512.

Zie de bijlagen over pc specificaties oud/nieuw, FSX settings oud/nieuw en de VAS vergelijking oud/nieuw.

Wie kan er een zinnig woord zeggen over dit mysterie???

Groet,
Hans van Moorsel.

Hieronder: pc specificaties oud/nieuw
Scenery voor test
FSX settings oude/nieuwe pc
VAS vergelijking oude / nieuw
PS ik merk dat de oorspronkelijke tekst voor de bovengenoemde bijlages met Tabs niet werkt zie ik in de preview, maar als ik die vervang door spaties ook niet , hoe moet dat?

PC specifications:

PC old, 2010 parts PC new, 2017

I7 950 processor I7 6700K(+Nvidia Inspector)

6 GB DDR 1600 Memory Kingston 2400 2x8 GB

Asus P6T Mdr.board Asus Z170

SSD Kingston 128GB SSD Samsung 960 500GB 2x

WD Velociraptor 300 GB HD –

XFX HD 5870 1 GB Video 1 GTX 1070 (+ Nvidia Inspector)

Asus 5770 1GB Video 2 Geforce GT 730

Win 7 / Win 10/64 OS Win 10/64 Pro.

Scenery (+ Scenery configuration Editor)
All scenery enabled = 236 area’s Scenery selection= NL2000+Open CL europe + N.America
Total = 257 area’s.

PC old, 2010 FSX settings PC new, 2017

Unlimited FPS Unlimited

Very high Global Textures Very High

Anisotropic Filtering Trilineair

V AA –

– Aircraft casts shadows V

Large Detail Radius Large

85 Mesh Complex 85

5m Mesh resolution 2m

15cm Texture resol. 15Cm

Mid 1x Water Effects Mid 2x

V Land detail text V

PC old, 2010 FSX settings PC new, 2017

Extr. Dense Scenery compl. Extr. Dense

Very Dense Autogen dens Very Dense

– Ground shadows –

Medium Special effects High.

60mi Cloud draw dist. 60Mi

low Cloud cover High

no change Weather change Med

20 Airline traffic 20

50 Gen. Aircr. 47

low Airp. Verh. Low

10 Road Veh. 10

50 Ships 50

50 Leisure boats 50

VAS Comparison with the same default plane, 2 airports, same setttings and scenery. + Vasograph 1.0 software
Default Beech Baron G1000 – Eham parking and Bristol parking.

PC old PC new
Scenery: NL2000 4.07 NL 2000 4.09.

Airport: Eham parking Eham parking

Aicraft: Beech Baron G1000 Beech Baron G1000

FPS: 13 23

NL2000: 49GB 52 GB

VAS used: 2266MB 3253 MB 1000MB verschil dus!

VAS free: 1810MB 843MB

–---------------------------------------------------------------------------
Old pc New pc
Scenery: ORBX England ORBX England


Airport: Bristol parking Bristol parking

Aicraft: Beech Baron G1000 Beech Baron G1000

FPS: 67 90

VAS used: 1631MB 1721MB

VAS free: 2465MB 2377MB

User avatar
HvM
Newbie
Newbie
Posts: 9
Joined: Thu Jan 01, 1970 2:00 am

Re: VAS/OOM mysterie EHAM ?

Post by HvM » Sun Sep 24, 2017 3:06 pm

Hallo,

Nog wat aanvullende info bij mijn post van 20/9. De versie van EHAM op mijn oude en nieuwe pc is gelijk: 4.06! Dus daar kan het niet aan liggen. Dan zou het dus moeten liggen aan de updates van de diverse NL 2000 bestanden van 4.07 naar 4.09.
Verder heb ik uitgezocht of het zou kunnen liggen aan de NVIDIA drivers, want daar was sprake van een zg. VASleak. Dat is inmiddels opgelost en ik heb een nieuwe driver waar dat probleem niet meer in zou zitten.

Een andere gedachte die mij opkwam en ook bij jullie mogelijk al naar boven is gekomen is of het niet zinnig zou zijn een NL 2000 versie te hebben specifiek toegesneden op de bepekringen van FSX als 32 bits toepassing. Daarnaast een versie voor P3DV4 waarin jullie niets met die beperkringen te maken hebben en helemaal los kunnen gaan!

Graag zou ik even horen of er iemand van jullie bezig is met mijn VAS probleem.
Ik weet dat jullie allemaal vrijwilligers zijn dus verwacht ik geen 24 uurs service, maar het zou fijn zijn even een bevestiging te krijgen.

Ik hoop dat er een oplossing voor is want ik waardeer jullie vele werk zeer en beleefde tot voor kort veel plezier aan jullie prachtige scenery.

Met vr.groet,
Hans van Moorsel

User avatar
HvM
Newbie
Newbie
Posts: 9
Joined: Thu Jan 01, 1970 2:00 am

Deel VAS mysterie opgelost.

Post by HvM » Sat Sep 30, 2017 4:14 pm

Hallo,

Daar waar ik eerst een groot verschil in VAS gebruik constateerde tussen mijn oude pc en mijn nieuwe pc boven NL 20000/Eham is de situatie nu als volgt.

In eerste instantie leek het dat de ORBX scenery een ander beeld liet zien, oude en nieuwe pc vrijwel gelijk in VAS gebruik.
Na meerdere tests blijkt dat echter niet(meer) het geval. Mijn oude pc blijft aanmerkelijk minder VAS gebruiken dan de nieuwe. Dat varieert van cica 650 MB op Auckland(ORBX), tot circa 900 MB op Bristol(ORBX) en ja NL2000/Eham spant de kroon met bijna 1100 MB meer VAS op mijn nieuwe pc.

En daarmee is de vraagstelling veranderd en is het geen specifieke NL 2000 vraag meer.
De vraag is nu hoe kan het dat mijn nieuwe pc 650/1100 MB meer VAS gebrukt bij exact de zelfde instellingen, scenery, aircraft en settings.
Die vraag ga ik ook elders voorleggen, maar als jullie er nog ideeën over hebben dan hoor ik het graag.

Groet,
Hans van Moorsel

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests