Lage FPS op redelijk systeem

Stel hier uw vragen over hardware voor flight simulator.

Moderator: NL2000 Development Team

User avatar
M_Dutchman
Senior Member
Senior Member
Posts: 133
Joined: Thu Jan 01, 1970 2:00 am
Location: Alkmaar
Contact:

Post by M_Dutchman » Wed Sep 01, 2004 7:26 am

Mijn score was ongeveer 5500, maar dat komt mede door de snelle DirectX9 3D kaart (9800 PRo).

User avatar
Jorrit
Junior Member
Junior Member
Posts: 32
Joined: Thu Jan 01, 1970 2:00 am

Post by Jorrit » Wed Sep 01, 2004 11:39 am

Ik heb een klein testje gedaan met de temperatuur. Eerst heb ik 3DMark normaal laten draaien. Daarna heb ik de kast open geschroefd en de computer voor de airconditioning gezet. Met motherboard monitor heb ik de temperaturen bijgehouden. Dit is het resultaat:

CPU Temp           56           28
3Dmarks         2525       2529
CPUMarks         445         450


Hieraan is te zien dat de temperatuur geen invloed heeft op de prestatie, het verschil is minimaal.

User avatar
charles69
Newbie
Newbie
Posts: 2
Joined: Thu Jan 01, 1970 2:00 am

Post by charles69 » Wed Sep 01, 2004 1:17 pm

Je 3dmark03 score is normaal voor een fx5600, ik heb deze kaart ook gehad. Het verhaal over de invloed van je CPU temp op je performance is een broodje aap (die amd mag 90 graden worden nota bene), het is waar dat je CPU heter wordt als hij meer moet werken, het is echter absoluut niet waar dat de performance achteruitgaat als hij warmer wordt (hooguit kan hij te heet worden bij te slechte koeling maar dan zal de processor doorbranden of het moederboard schakelt zichzelf uit).

Heb je de nieuwste chipset drivers geïnstalleerd ? (kun je via asus downloaden)
Heb je de transfer mode van je harde schijf wel ingesteld op ultra dma? (kijk even bij : configuratiescherm => Systeem==>tab met hardware==> apparaatbeheer en dan kijken bij eigenschappen van Ide/ata/atapi controllers)
Is je systeem geïnfecteerd met spyware, check even met Adaware
Heb je je harddisk onlangs nog gedefragmenteerd, zoniet dan kan dat een oorzaak zijn.
Is je wisselbestand misschien te klein (kun je merken aan het ratelen van je HDD tijdens het vliegen)
Heb je toch nog programma's op de achtergrond draaien, ff kijken met ctrl-alt-del en bij processen kijken

User avatar
Jorrit
Junior Member
Junior Member
Posts: 32
Joined: Thu Jan 01, 1970 2:00 am

Post by Jorrit » Wed Sep 01, 2004 1:56 pm

Ik controleer wekelijks op spyware etc, ook defragmenteer ik de Harddisk elke week. De transfer mode van de harde schijf stond op dma, niet op ultra dma, maar dat staat niet in die lijst. Ik gebruik de nieuwste nvidia drivers, 61.77. Voordat ik FS opstart gooi ik alle overbodige programma's eruit met EndItAll, zelfde functie als ctrl alt del. Wisselbestand grootte is 768 - 1536. De schijf ratelt niet echt tijdens vliegen, hooguit af en toe als ik veel andere textures moet laden, zoals bij een scherpe bocht over Schiphol.

User avatar
charles69
Newbie
Newbie
Posts: 2
Joined: Thu Jan 01, 1970 2:00 am

Post by charles69 » Wed Sep 01, 2004 9:55 pm

Hmmm,

Dan weet ik het ook niet echt meer, misschien het wisselbestand gelijke grootte laten houden, dwz de begingrootte gelijk aan de maximale grootte houden. Dan hoeft windows de grootte tijdens het vliegen niet aan te passen.

succes

User avatar
Jorrit
Junior Member
Junior Member
Posts: 32
Joined: Thu Jan 01, 1970 2:00 am

Post by Jorrit » Wed Sep 01, 2004 10:10 pm

Oke zal ik proberen. Ik ga binnenkort toch maar eens een nieuwe computer kopen. En dan maar hopen dat het daar wat soepeler loopt.

User avatar
pnauta
NL2000 Development Team
NL2000 Development Team
Posts: 184
Joined: Thu Jan 01, 1970 2:00 am
Location: Zoetermeer
Contact:

Post by pnauta » Thu Sep 02, 2004 10:46 pm

@Jorrit: je kan je score online vergelijken, doe dat eens, en kijk hoe je machine zich verhoud.

@Dutchman: ja, CPU is veel belangrijker, maar zoals Ruud ook opmerkt: zet minstens bewolking uit als je geen DX9 kaart hebt. Of doe eens een rondje met een paar cumuluswolkjes in de buurt. Zodra je een wolk in zicht hebt, zakken je frames dramatisch.

Wat ik wil aangeven met de benchmarks: je krijgt dan een idee of je machine normaal functioneert of niet.

@Ruud: je CPU koel houden is wel leuk, het gaat om of die ineens op lagere kloksnelheid draait wanneer die te warm wordt. En ook dat moet je kunnen zien. Voor laptops is er een utility van AMD om je kloksnelheid aan te geven. Werkt uiteraard ook als je een AMD Mobile chip in je reguliere machine hebt gezet.

User avatar
Jorrit
Junior Member
Junior Member
Posts: 32
Joined: Thu Jan 01, 1970 2:00 am

Post by Jorrit » Fri Sep 03, 2004 11:33 pm

Mijn scores zijn over het algemeen hoger dan die van vergelijkbare machines, dus ik denk dat alles goed functioneerd. Dat wil dus zeggen dat ik gewoon weinig kan doen om mijn fps omhoog te krijgen. ???? Dat wolken de fps erg naar beneden halen weet ik, meestal vlieg ik zonder of met weinig wolken, maar dan nog is de fps slecht. Het wordt trouwens wel saai met dat mooie weer. Ik vind het veel uitdagender als je een A340 in een onweersbui met een visibility van <1 mile moet landen. Met dat mooie weer gaat het vrijwel altijd goed en is het niet zo spannend. Naja dan ga ik toch maar voor een 3800+ en 2 gig RAM :P Misschien dat ik dan wel kan vliegen zoals ik het wil.

ruud
Senior Member
Senior Member
Posts: 120
Joined: Thu Jan 01, 1970 2:00 am
Contact:

Post by ruud » Fri Sep 03, 2004 11:54 pm

@Jorrit
Ik heb ook geen bewering gedaan dat het super veel winst geeft.

@charles69
Je noemt het een broodje aap maar aan dit onderdeel gaat men veelal aan voorbij. 90 graden moet dan wel kunnen maar is wel erg hoog.

@pnauta
Ik heb een overclock tool waar mee ik de temperatuur cpu enz goed kan volgen.
Hier naast is het ook van belang dat alles goed op elkander is afgestemd qua hardware, als er een knik is met communicatie van A via B naar C dan zal C nooit het juiste resultaat bereiken.

Een goede luchtstroom door de pc is een must
Voor onder er in en achter boven er uit, immers warme lucht stijgt. Hier naast een goed koelblok met Fan voor de cpu.

Een optiemaal systeem werkt goed op 50 graden cpu en een systeemkast temperatuur 10 graden hoger als omgeving temperatuur. Ook met ronde ide kabel is dan de betere kabel in de kast. AMD mag dan wel roepen dat hij tot 90 graden goed loopt ik heb daar mijn kantekeningen bij.

Het testen met 3DMark geeft in zijn geval ook geen juist beeld denk ik hij kan dit toch niet testen met FS ? gebruikt de test 100% cpu ja of nee dit speelt voor de uitkomst mee natuurlijk, immers NL2000 loopt bij hem als een kruiwagen en hij staat hier niet alleen in er zijn wel meer die daar last van hebben. Werk aan de winkel voor V3.0 om dit goed te krijgen de vele beloften die gemaakt zijn die komen niet uit.
Ruud

User avatar
Jorrit
Junior Member
Junior Member
Posts: 32
Joined: Thu Jan 01, 1970 2:00 am

Post by Jorrit » Sat Sep 04, 2004 12:50 am

Een AMD loopt op 90 graden zeker niet goed. Ik heb een aantal maanden geleden mijn gehele koelsysteem vervangen, omdat ik tijdens spellen een cpu temperatuur van 86 bereikte. Boven de 85 werd de cpu ingesteld op 10% van de kloksnelheid om oververhitting te voorkomen, en dat was zeker te merken in de snelheid van de spellen. Ik heb toen 4 nieuwe casefans gekocht en een nieuwe cpu fan en sinds dien werkt het veel beter en heeft ie nooit meer langzaam moeten lopen vanwege een te hoge cpu temp. Toch een aardige verbetering van 85 naar 56 graden. BTW mijn systeem was door mycom samen gesteld, slecht van ze om de cpu zo slecht gekoeld te laten draaien. :evil:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests