NL-2000 v5.5 EHTE en EHAL

Vragen en opmekringen over NL2000 versie 5.0

Moderator: NL2000 Development Team

Post Reply
User avatar
FlipS
Junior Member
Junior Member
Posts: 36
Joined: Thu Jan 01, 1970 2:00 am

NL-2000 v5.5 EHTE en EHAL

Post by FlipS » Thu Dec 23, 2021 12:51 pm

Pas enkele dagen geleden heb ik v5.5 EHTE en EHAL geïnstalleerd. Met EHTE ben ik zeer content! Mijn welgemeende dank voor dit mooie werk!

De gebouwen op het vliegveld zijn weer helemaal up-to-date. Ook aan de dorpszijde, waar je vanuit een vliegtuig gewoonlijk niet kijkt, zien de gebouwen er keurig uit met alle naamborden etc. Twee van de drie statische vliegtuigen zijn aanwezig: de Ilyushin 18 van Erich Honecker en een F-86F Sabre van de USAF. Aan de andere kant van Skydeck staat permanent een Antonov AN-2TPS; die ontbreekt nog in NL-2000.

Op het virtuele veld staat nu een lier. De echte is groter, maar het is al mooi dat er een lier staat. Voor de zweefvliegers is WinchX een leuke freeware add-on. Die was uitgebracht voor FSX maar blijkt evengoed te werken in alle versies van P3D, behalve dan dat in v4.5 (en vermoedelijk ook v5) de kabel onzichtbaar is. In WinchX wordt geen lier in het veld geplaatst. Op NL-2000 EHTE heb je dat dus automatisch compleet (behalve dat die lier niet draait als een vliegtuig wordt opgetrokken, maar dat kun je vanuit het vliegtuig helemaal niet zien).

In de omgeving van Teuge zijn de oranje borden die de bochten van het circuit aangeven, aanwezig. In de praktijk richten de piloten die plaatselijk bekend zijn, zich daar niet op; die oriënteren zich op het bedrijf Bredenoord (om het punt Sierra te vinden), de Grote Wetering, de spoorlijn, bij westenwind het industriegebied Engelenburg in Twello of bij oostenwind de kassen in de hoek van de A50 en de spoorlijn, en tenslotte de landingsbaan. Dat is in de flight simulator allemaal goed te doen, maar voor wie plaatselijk niet bekend is, zijn die oranje borden erg nuttig. In het echt zouden ze wel eens een nieuwe laag verf kunnen gebruiken, maar in NL-2000 is dat al gebeurd. Mooi detail!

Voor een volgende versie van het virtuele vliegveld kan ik wel enkele suggesties doen. Enkele hangaars staan overdag altijd open: die van Special Air Services (opent aan de zijkant tegenover het lokaal van Vliegclub Teuge) en die van Sky Service Netherlands. De hangaars van de MAF en van Skydeck staan vaak open. Zou leuk zijn als je in die hangaars kon kijken en parkeren. In de hangaar van Skydeck staan een Starfighter, een MIG 23, een Cessna O-2 en wellicht nog meer. Het plan was om een Museum van de Koude Oorlog te realiseren, maar dat plan is afgeblazen.

De lier en de tractor zijn niet helemaal goed geplaatst. De baan waar de zweefvliegtuigen in het echt gebruik van maken, ligt meer in de richting van de harde baan. De feitelijke grasbaan ligt een paar meter zuidelijk (dus richting runway) van de tractor in NL-2000 EHTE. De zweefvliegtuigen gaan nu vrij dicht langs de afrastering. De lier zou dus iets verplaatst moeten worden. De tractor mag uit oogpunt van veiligheid niet op de plaats staan waar die in NL-2000 staat. Als hij niet onderweg is om een zweefvliegtuig of de kabel op te halen, staat hij bij de wachtende zweefvliegtuigen. Dat is juist oostelijk van de noordelijke ingang van het vliegveld. (Die ingang is bij het korte zijweggetje van De Zanden). Als ik in de huidige situatie een zweefvliegtuig laat optrekken door een tow plane, maakt dat vliegtuig een ongewenste bocht naar rechts om de tractor te ontwijken. Dan ga ik al gauw over de met rood-witte blokken gemarkeerde grens.

De Cessna 172 neemt op EHTE ruim de helft van de vliegbewegingen voor zijn rekening en daardoor staan er steeds zulke vliegtuigen voor de hangaars. Ik vermoed dat het AI verkeer op het virtuele vliegveld geprogrammeerd is in P3D en niet in NL-2000. Nou zit er geen C172 in P3D en het gevolg is dat er geen enkele C172 op het virtuele vliegveld te zien is. Pipers en Mooneys zijn er op het echte vliegveld ook wel, maar niet zo veel als in de flight simulator. Misschien zou in NL-2000 een aantal statische C172’s geplaatst kunnen worden en eventueel zelfs een paar AI. En misschien een C208 (paravliegtuig). Een C208 mag op het virtuele vliegveld gewoon geparkeerd staan want de piloten daarvan maken er een sport van om eerder beneden te zijn dan de para’s, en er hangen in NL-2000 nog juist een paar para’s in de lucht. De parakist was waarschijnlijk dus al beneden!

Tussen de hoek in De Zanden en de westelijke hangaars staan nog enkele als boerderij gecamoufleerde bunkers (met een zeer herkenbare Duitse architectuur) uit de Tweede Wereldoorlog. Voor de geschiedenis van het vliegveld zijn die belangrijk, want het waren de Duitsers die het vliegveld aanzienlijk vergroot hebben. Feitelijk tot over de Rijksstraatweg. Aan de zuidzijde van de Rijksstraatweg staat ook nog een flink aantal van die vermomde bunkers. Die hebben bij veel Nederlandse vliegvelden gestaan maar er zijn er al veel verdwenen. Het grootste aantal is behouden bij vliegveld Teuge. Er liggen ook nog een paar stukken taxibaan die door de Duitsers waren aangelegd; die zijn op de foto-ondergrond herkenbaar. De taxibanen waren verhard met betonplaten terwijl de runway een grasbaan was. Omdat die grasbaan vaak te drassig was, zouden de Duitsers Fliegerhorst Teuge nauwelijks gebruikt hebben. Diverse hangaars en onderhoudswerkplaatsen uit die tijd zijn in Teuge wel verdwenen. Ongeveer tegenover het havengebouw staat nog wel een munitiebunker; nu in gebruik bij de klootschieters.
Het zou mooi zijn als bij een volgende versie van EHTE op zijn minst de bunkers/boerderijen tussen de hoek in De Zanden en EHTE west geplaatst zouden kunnen worden.

In een eerdere versie van NL-2000 EHTE waren veel huizen in de bebouwde kom van Teuge op ongeveer de juiste posities geplaatst. Dat is nu niet meer zo. Misschien zouden die huizen terug kunnen komen? Wel is de bebouwde kom van het echte Teuge intussen een stuk uitgebreid. Overigens is dit geen belangrijk punt want als je volgens de voorgeschreven procedures vliegt, zie je niet veel van de bebouwde kom.

Eerder plaatste ik al eens een bericht waarin ik mijn teleurstelling uitsprak over de kleur van de ondergrond. Misschien was de ondergrond die tot en met v5.3 gebruikt was, iets te groen, maar nu lijkt de ondergrond me toch echt te wit. Jeroen787 heeft kennelijk dezelfde ervaring als ik. In de ondergrond van EHAL kan ik zelfs helemaal geen groen meer ontdekken; op mijn OLED scherm heeft de ondergrond daar zelfs een paarse gloed. Op mijn laptop is het gras daar bruin zonder paarse gloed, maar herkenbaar als gras is het niet. Wat mij betreft zou dat dus een stuk groener mogen. Ook het gras op de foto-ondergronden zou van mij weer wat donkerder mogen. Nu lijkt dat bij mij meer op sneeuw waar wat gras doorheen schemert. Daarvoor hoef ik Winter Wonderland niet aan te klikken.

User avatar
phjoop
Posting Freak
Posting Freak
Posts: 1497
Joined: Thu Jan 01, 1970 2:00 am
Location: Leek

Re: NL-2000 v5.5 EHTE en EHAL

Post by phjoop » Thu Dec 23, 2021 1:39 pm

Flip, voor de maker van een vliegveld blijft het altijd een keuze , waar hou ik op? Hoeveel details wil ik plaatsen. De maker heeft al heel veel details geplaatst en gedetailleerd , denk bv. aan de kliko bakken en mensen op de terrassen en het tankstation . Dat laatste is helemaal opnieuw gefotografeerd en in details nagemaakt. Huizen in de omgeving vallen niet onder de maker van een vliegveld. En ga er van uit, dat wij als hobbyisten nooit een vliegveld zullen maken dat perfect is. Wij maken de velden voor ons zelf en als wij denken , dat het voldoet aan onze standaarden en genoeg dicht bij de werkelijkheid komt, stellen we het door middel van de download mogelijkheid aan anderen ook ter beschikking. Maar ik geef de inhoud van jouw reactie aan de maker van EHTE door.
Joop NL2000team

User avatar
FlipS
Junior Member
Junior Member
Posts: 36
Joined: Thu Jan 01, 1970 2:00 am

Re: NL-2000 v5.5 EHTE en EHAL

Post by FlipS » Thu Dec 23, 2021 4:03 pm

Teuge gaat de aankomst van de prinsessen in Nederland op 2 augustus 1945 jaarlijks vieren. Ze kwamen toen aan in twee vliegtuigen; een Dakota en een Lockheed Hudson. Ik was van plan om dan met mijn flight simulator een plekje te zoeken op het vliegveld zodat bezoekers een vluchtje konden proberen met een Dakota (ik heb nog geen virtuele Hudson kunnen vinden). Het is voor dat evenement prachtig dat NL-2000 EHTE weer helemaal up-to-date is. Iedereen zal het vliegveld in de NL-2000 versie goed herkennen.
Het vliegveld anno 1945 zou misschien leuker zijn, maar dat hebben we voor de echte viering ook niet beschikbaar. Virtueel zou kunnen, maar omdat NL-2000 voor heel Nederland de huidige situatie toont, zou een vliegveld anno 1945 wat vreemd zijn. Dus nogmaals dank voor dit mooie vliegveld!
De aankomst zou op 2 augustus 2020 voor het eerst gevierd worden. Maar toen kwam corona ... en de rest hoef ik niet uit te leggen.

We verheugen ons op een coronavrij 2022 en ik wens iedereen fijne feestdagen!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests